Alla inlägg under januari 2013

Av Åsa Persson - 31 januari 2013 09:30


Här kommer receptet på brödet.

16 st. Lätt att göra och bullarna blir saftiga och goda.

5 dl mjölk , 50 g jäst , 250 g kesella 10% , 1 1/2 tsk salt , 1/2 dl linfrö ,2 dl grovt dinkelmjöl , 2 dl grovt rågmjöl , ca 8 dl vetemjöl.Kan tillsätta 1 riven morot om man vill i degen.

Värm mjölken till 37 grader och häll i en bunke.Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt kesellan , salt , dinkel-,råg-och vetemjöl , lite i taget. Knåda ihop till en smidig deg.Låt jäsa under bakkduk 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den ordentligt. Dela degen i 2 delar och rulla till längder. Dela varje längd i 8 bitar och rulla till 16 bollar. Lägg bollarna intill varann på en plåt med bakplåtspapperoch strö lite vetemjöl på dem. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Grädda bröden mitt i ugnen i 15-20 min.Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Av Åsa Persson - 25 januari 2013 14:35

Längtar efter våren nu. Det var 19 minusgrader i morse vid halv åtta.

Av Åsa Persson - 21 januari 2013 20:18

Då har jag meijlat iväg jobb ansökan till maxi nu. det var kock/ kalllskänka de sökte här på maxi i byn. Tänk om jag skulle fått den så nära och bra det skulle va. slippa att åka till jobbet bara gå till jobbet på 5-10 min. men mina pesionärer gillar nog inte om jag slutar får väl se vad som händer.Man kan ju kanske ta tjänstledigt och prova.

Av Åsa Persson - 16 januari 2013 20:10

Funderar ..... På att söka ett nytt jobb. Känner mig både lite kluven samtidigt så spännande att göra något nytt. Det är på maxi här i bromölla de söker en kock/ kallskänka. Tjänsten innebär att driva butiksköket , att laga portionsmat som ska säljas i butiken samt att göra beställningar på mackor och smörgåstårtor. Tyvärr så var inte tjänsten på heltid , de trodde den skulle börja på 25-30 timmar i veckan men kunde kanske bli mer. Om jag skulle få den skulle det bli en häftig utmaning, spännande , nära till jobbet men det värsta skulle bli saknaden av mina kära pensionärer på mitt jobb.

Av Åsa Persson - 16 januari 2013 16:38

Några fina vinterbilder.


Av Åsa Persson - 5 januari 2013 16:44

Vaknade vid 9 igår och visste det skulle bli en tuff dag. Farfar skulle begravas. Solen sken på hilmlen och det var en vacker dag. Kyrkan var full av fina blommor och de spelade fina psalmer. Kommer sakna dej väldigt mycket.Jag var väldigt ledsen men det kändes bra att få gråta ut. Efteråt var det minnesstund i församlingshuset.


Vila i frid Farfar du finns hos mig och jag kommer sakna dig väldigt mycket. Du var en fin gammal man som skulle fyllt 101 år den 24 mars.

Av Åsa Persson - 1 januari 2013 18:38

Igår firade vi nyårsaftron i Åhus hos Jonny och Louice, lika trevligt som vanligt.Tyvärr så kom inte Leif och Anna då deras barn var sjuka.Blev bjudna på en god förrätt på en räkröra i krustad till varmrätt oxfile med potatiskaka med rödvinssås och till dessert en mjölkchoklads pannacota med hallonsås.


Igår vid 12 så förlovade jag och Peter oss. Vi har varit ihop i 10 år. Är väldigt lycklig och kär. Älskar dig Peter       väldigt mycket.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen till Åsas Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards